Jesteś tutaj:
Nasze przedszkole funkcjonuje przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Strzelnie od 2009 roku. Istotą jest tworzenie środowiska przedszkolnego, w którym mogłyby się bawić i uczyć dzieci o różnym poziomie rozwoju oraz stopniu sprawności psychofizycznej. Placówka zapewnia wykwalifikowaną kadrę z wieloletnim doświadczeniem oraz pomoce. Do dyspozycji są również Panie pedagog i psycholog.
Uczestnictwo w życiu grupy rówieśniczej stymuluje rozwój dzieci niepełnosprawnych, a w szczególności uświadamia dziecku jego możliwości, trudności i ograniczenia , chroni dzieci przed izolacją, daje im szansę poznawania siebie, docenienia ich mocnych stron. Wykształca motywację i umiejętność pracy nad trudnościami, daje szansę przeżycia całej gamy uczuć związanych z życiem i działaniem w grupie oraz umożliwia rozwój samodzielności życiowej oraz szeroko rozumianej stymulacji poznawczej, fizycznej, społeczno- emocjonalnej.
Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjęte do naszego przedszkola po przedłożeniu podania, które można pobrać ze strony oraz Orzeczenia o kształceniu specjalnym” wydanym przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną określającego poziom rozwoju psychofizycznego i stopień jego zdrowia. Decyzję o przyjęciu dziecka niepełnosprawnego podejmuje komisja kwalifikacyjna powołana przez Dyrektora przedszkola. Przedszkole zapewnia dzieciom niepełnosprawnym w miarę możliwości:
Czas pobytu dziecka niepełnosprawnego w przedszkolu wynosi 5 godzin dziennie. W trakcie jego trwania dziecko realizuje zajęcia wynikające z podstawy programowej oraz rehabilitacyjne.
Nie wszystkie dzieci mają takie same możliwości uczenia się. W przypadkach, gdy obserwujemy trudności w uczeniu się, uwarunkowane nieprawidłowym rozwojem psychomotorycznym, somatycznym, narządów zmysłu i ruchu istnieje konieczność stworzenia specjalnych warunków sprzyjających edukacji tych dzieci.
Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych:
W pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach podejmuje się działania edukacyjne i wychowawcze mające na celu:
– stymulowanie rozwoju, pobudzanie aktywności dziecka,
– wyrównywanie deficytów rozwojowych w zaburzonych sferach,
– wspomaganie rozwoju dziecka w sferach; społecznych, wychowawczych i edukacyjnych,
– kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami,
– stabilizacje emocji.
Pedagodzy pracujący z dziećmi realizują następujące zadania:
– nawiązywanie indywidualnego kontaktu z każdym dzieckiem, w stopniu zaspakajającym potrzebę bezpieczeństwa oraz usuwającym blokady poznawcze spowodowane sytuacją stresową;
– budowanie pozytywnego obrazu własnego „ja” oraz poczucia własnej wartości;
– stwarzanie sytuacji umożliwiających czynne uczestnictwo dziecka w różnych sytuacjach edukacyjnych i społecznych;
– tworzenie warunków wszechstronnej aktywności dziecka, umożliwiających przeżywanie pozytywnych efektów własnej działalności;
– wspieranie samodzielnych działań dziecka w różnych formach aktywności;
– tworzenie sytuacji zmierzających do integracji z grupą, umożliwianie dziecku odnoszenie sukcesów i aprobaty społecznej;
– uczenie postępowania zgodnego z obowiązującymi normami i zasadami kultury;
– rozwijanie poczucia odpowiedzialności;
– organizowanie sytuacji sprzyjających poznawaniu rzeczywistości społecznej i przyrodniczej
– stymulowanie rozwoju mowy;
– organizowanie zabaw i ćwiczeń kształcących procesy poznawcze, rozwijających procesy myślenia;
– rozwijanie motoryki małej i dużej.